11 September 2014

Ouderavond op school

Het doel van de ouderavond is om de leerkracht wat beter te leren kennen en ook uitleg te krijgen over de verwachting van dit leerjaar. Zoe heeft dezelfde lerares als vorig jaar wat het voor ons iets gemakkelijker maakt aangezien we haar stijl van werken al wat gewoon zijn.
Hieronder zie je het lessenrooster en de verwachting van dit eerste leerjaar:
Het volledige leerplan:
Ik had jullie in een vorige post al laten weten dat het huiswerk niet niks is en tijdens de ouderavond werd er uitdrukkelijk op gewezen dat huiswerk super belangrijk is en dat er minsten 4 keer per week moet gelezen worden en dit voor minstens 20 minuten per dag. Voorlopig lijkt dit bij ons goed te lukken en ik denk dat dit ook vooral te maken heeft met het feit dat Zoe haar huiswerk graag doet. Ik hoorde van vele ouders dat ze met moeite door het gewone huiswerk geraken en gewoon niet aan lezen toekomen - oef! Ik ben niet de enige ouder die hier een beetje over panikeert :).

Ik had jullie ook al laten weten dat Zoe in een combinatieklas zit met het tweede leerjaar.  Die samenstelling is in dit geval niet op basis van kennis en snelheid van het kind maar gewoon omdat ze te veel leerlingen hebben. Uiteindelijk zit ik er niet zo mee in - in de voormiddag gaan de kids van het tweede leerjaar naar een andere klas met hun medeleerlingen van het tweede jaar waardoor Ms Michie maar 21 leerlingen heeft in het eerste leerjaar (vergeleken met 32 kids in het eerste leerjaar in de andere klas) en dus extra aandacht kan geven aan haar eerstejaarsstudenten. In de namiddag komt de rest van de groep terug voor de wetenschappenles en krijgen beide leerjaren les over hetzelfde onderwerp. De verwachtingen voor beide leerjaren zijn iets anders: zo zal het tweede leerjaar over het onderwerp iets moeten schrijven terwijl het eerste leerjaar er in groep zal over spreken. 
Ik denk dat het success van een comboklas vooral afhangt van de persoonlijkheid van het kind. In een comboklas zijn de kids van het hogere leerjaar dikwijls een 'mentor' voor hun jongere klasgenoot als ze samenwerken aan een project en zo krijgt de jongere klasgenoot al een voorproefje van de leerstof in het volgende leerjaar. Ik denk dat er ook wel nadelen zijn hoor maar met Zoe's karakter maak ik me nu nog niet direct zorgen.
Ms Michie benadrukte ook hoe belangrijk het is om het kind niet te verbeteren als ze schrijven. Het is belangrijk dat het kind luistert naar de klank van de letter en zo probeert om het woord te schrijven - als je dit constant wilt verbeteren zal het kind op de duur niet meer willen schrijven uit angst om fouten te maken (fonetisch geschrift).
All about Zoe: mijn favoriete eten is pizza, ik ben speciaal omdat mijn familie van mijn houdt, ik ben 6 jaar oud, als ik groot ben dat wil ik een 'horsegirl' zijn, ik vind het leuk om te spelen en te lopen, mijn vriendjes zijn ...., mijn favoriete vak op school is lezen
 Mijn naam is Zoe, ik vind het leuk om te zwemmen, ik ben goed op school, ik vind het leuk om te lezen over honden, mijn favoriete vak is lezen.

Hieronder nog een voorproefje van alle woordjes die Zoe deze maand zal moeten kunnen lezen en schrijven:

No comments: