04 October 2014

Lopen voor het goede doel

Een half jaar geleden, toen ik pas begon lopen, ben ik op een van mijn looptoertjes in Ojai tegengehouden geweest van een oud opaatje. Hij had mij toen een kaartje gegeven van de Ojai Classic (een wedstrijd ten voordele van het lokale ziekenhuis) en probeerde me te overtuigen om deel te nemen. Ik heb het kaartje aan de frigo gehangen en daar is het maanden blijven hangen tot een paar weken terug toen ik beslist had om me in te schrijven voor de 10K. Heel grappig...maar vorige week zondag tijdens mijn 15K in Ojai stad kwam ik hetzelfde ventje weer tegen en opnieuw wou hij mij een kaartje geven maar k heb hem toen kunnen zeggen dat ik al ingeschreven was. Ik werd bedankt met een mega glimlach en een 'thumbs-up' :).

De wedstrijd begon om 8 uur deze morgen en ik moet zeggen dat ik wat overweldigd was door de drukte en het hele wedstrijd gedoe. Ik zal nog wat mentaal moeten trainen voor de halve marathon hoor! De 5K en 10K vertrokken samen maar na 3 km splitste de route zich. Er waren veel meer deelnemers voor de 5K dan voor de 10K maar je weet natuurlijk niet wie wat loopt tot je aan de splisting komt. Toen het startschot gegeven werd schoten een 30-tal lopers vooruit en je hebt de neiging om ook meteen te beginnen sprinten. Vorige week ben ik mijn 15K ook veel te snel gestart en ik heb op mijn tanden moeten bijten om de rit te kunnen uitlopen en dat wou ik deze keer niet tegenkomen. Ik heb de mensen (jong en oud!) dus laten voorbijlopen en heb mijn eigen ritme gezocht en behouden. De route passeerde vlak bij ons huis en na 7 km werd ik aangemoedigd door de rest van de familie - heel leuk en heel motiverend!
Het laatste stuk van de wedstrijd was bergop, eerst langzaam maar een lang stuk en dan nog een korte en krachtige berg helemaal op het einde. Dat stuk kan ik gewoonlijk heel goed lopen omdat dit bij mij het begin van mijn looptoertje is maar het is 'hel' om dit op het einde te moeten lopen. Soit, ik ben er geraakt en ben geeindigd als eerste in mijn leeftijdsgroep.
Ik verschiet ervan dat er eigenlijk heel weinig vrouwen meeliepen aan de 10K en ik ben serieus onder de indruk van hoe snel de eerste over de finish gekomen is - na 37minuten!!! Ik heb er 56 minuten over gelopen. Soit, ik ben content maar er zal nog veel getraind moeten worden voor de halve marathon in November.

No comments: