05 June 2017

State Testing

Zucht! Weeral een onderwerp waarover we weinig weten en dus veel te leren hebben.
Zoe heeft sedert vandaag haar allereerste State Testing periode achter de rug: CAASPP (California Assessment of Student Performance and Progress). Deze testen starten in het derde leerjaar en vervangen sedert het schooljaar 2014-2015 de vroegere STAR tests (Standardized Testing and Reporting).
De kinderen worden getest op hun kennis van de Engelse taal (English Language Arts - ELA): lezen, schrijven (vooral opinie stukken waarin ze hun eigen mening geven over een bepaald onderwerp), begrijpend lezen, woordenschat, en wiskunde. Deze testen zijn slechts een onderdeel van de algemene evaluatie van het kind en behoren tot het overkoepelende geheel van de Smarter Balanced Summative Assessment (dat een overzicht geeft van hoe goed het kind het lesmateriaal van een bepaald leerjaar begrijpt). Het is dus niet zo dat een kind niet zou mogen overgaan naar het volgende jaar als ze niet slagen voor de test (toch niet in de lagere school), wel zal de test aantonen waar het kind sterk en minder sterk in is en waar dus meer aandacht zal moeten aan gegeven worden.
Het verschil met de vroegere STAR test is dat de CAASPP online is (dus geen pen en papier meer) en dat test vooral gericht is op kritisch nadenken en het oplossen van problemen/vraagstukken ipv testen hoe goed dat een kind iets van buiten kan leren. Een ander groot verschil is dat de test mee evolueert met de antwoorden die het kind geeft: een correct antwoord leidt tot een moeilijkere volgende vraag terwijl een verkeerd antwoord tot een gemakkelijkere vervolgvraag leidt. Meer info kan je hier lezen. Voorbeelden en info over derdegraad testen vind je vanaf pagina 7.

Een van de grootste klachten van de STAR testen was dat de lessen gericht waren op het slagen van de test. Op deze manier moesten de kinderen niet meer nadenken. Zolang ze zich concentreerden op de vragen die ze tijdens de test zouden krijgen, was er (enigszins) garantie dat ze goede resultaten zouden hebben. En dat was ook het doel van de school want een goede testscore was super belangrijk voor de school, vooral financieel! Leerkrachten kregen ook bonusses afhankelijk van hoe goed hun studenten het deden op de test.

Een heel groot nadeel van de nieuwe test is dat de score niet door een computer kan bepaald worden (aangezien het niet enkel meerkeuze vragen zijn). California zal ongeveer 240 miljoen dollar investeren voor de adminstratie van de test en om de 'scorers' te trainen. Er is alvast heel wat kritiek gekomen op de 'kwaliteit' van de 'scorers'. Enige vereiste in deze job is blijkbaar in het bezit zijn van een Bachelor's diploma, maar aangezien die job slechts $13/uur betaald (of een jaarsalaris van $27000 en daar kom je in California niet ver mee) kan men zich de vraag stellen of men de juiste mensen aantrekt.

De CAASPP test is gebaseerd op de nieuwe Common Core en het niveau van die test ligt een heel stuk hoger dan de vroegere STAR. Dat was heel goed merkbaar de eerste twee jaren dat de test gebruikt werd want de resultaten waren angstaanjagend; het bleek dat heel weining studenten op het niveau zaten dat verwacht werd (toch volgens de nieuwe Common Core). Gelukkig zien we een positieve trend in de testscores. Meer hier: opmerkelijk is wel dat etniciteit en financiele welstellendheid een grote invloed blijken te hebben op de scores. Het grote voordeel voor zowel Zoe als Elise is dat zij beiden opgegroeid zijn met de nieuwe Common Core en dus niets anders kennen. De kinderen die twee jaar (en meer) ouder zijn dat Zoe hebben zich moeten aanpassen aan een nieuwe manier van lesgeven, leren, en testen, en dat zal wel niet gemakkelijk zijn.

De filmpjes hieronder geven ook een goed overzicht van de nieuwe testen.


De druk rond die testen is hier goed merkbaar, maar dat is wellicht niet anders in andere landen waar studenten op het einde van het schooljaar ook een bepaalde vorm van test hebben. Wij hadden er thuis niet echt bij stilgestaan (vooral omdat we er zelf nog zoveel moesten over leren) maar toen Zoe na de eerste dag thuiskwam zei ze wel dat de meeste van haar klasgenootjes 'de les waren gespeld' van hun ouders over het belang van een goede score. 
Ik weet niet of voor het einde van het schooljaar de resultaten al zullen hebben (vorig jaar werden die pas tijdens de zomer verstuurd) - we zien wel!

No comments: