12 November 2013

De kleuterklas

'T is nu bijna 3 maanden geleden dat Zoe gestart is met Kindergarten en ik sta er versteld van hoeveel ze kan en eigenlijk al moet kunnen op deze leeftijd dat we soms vergeten dat ze nog 'maar' 5,5 jaar is. Elke vrijdag krijgen de kinderen huiswerk mee die de week nadien op vrijdag terug moet ingediend worden. De eerste weken leek het huiswerk sterk op wat Zoe in pre-school leerde maar dat is toch maar van heel korte duur geweest.
Kindergarten hier kan je vergelijken met de derde kleuterklas in Belgie, toch wat de leeftijdsgroep van de kinderen betreft, maar ik denk dat het leerplan zelf heel anders is. Ik heb op het Internet gezocht naar de leerdoelen van het derde kleuter in Belgie om die te kunnen vergelijken met wat Zoe hier leert maar zonder veel succes. Ik zou het enorm apprecieren moesten er bloglezers zijn die me hier zouden kunnen aan helpen (laat me iets weten via een 'comment' op de blog).
In de US zijn er heel wat (vooral) mama's die beslissen om na de geboorte van hun kind niet meer te gaan werken en zich te focussen op de opvoeding van hun kind. Deze kinderen gaan vaak niet naar een preschool (een preschool is gewoonlijk van 3 tot 5 jaar). Sommige ouders beslissen van hun kinderen thuis te scholen wat heel wat toewijden en doorzetting vergt (denk ik) van zowel de ouders als het kind als je het serieus wilt doen. Maar als de ouders niet 'home schooling' en het kind niet naar pre-school gaat (want dat is hier toch wel heel duur!) starten de kinderen met een enorme achterstand aan Kindergarten.
Ik ben natuurlijk alleen maar met Zoe's school vertrouwd maar wat zeker is, is dat ze heel snel heel veel moeten kunnen en met een druk werkschema en familietaken achter het werk is er maar weinig tijd over om gedurende de week om met je kind schoolwerk te oefenen.
Zoe's huiswerk bestaat meestal uit een nieuw 'sight word' (zichtwoord) oefenen, woorden leren schrijven, patronen herkennen (AB, ABB, AABC,...) en wiskunde. Van wiskunde moeten ze de letters tot 50 kunnen schrijven, in veelvouden van 10 kunnen tellen tot 100, het nummer tussen bepaalde nummers kennen, het nummer voor en na een bepaald nummer kennen, van 30 tot 0 kunnen aftellen,...Een voorbeeldje van haar wiskunde huiswerk van deze week zie je hieronder: zoek de 2 blokjes die samen het nummer bovenaan vormen! Toch niet van de poes als je het mij vraagt voor een 5-jarige.

Het concept van sight words of zichtwoorden was ons geheel ongekend. Zichtwoorden zijn algemene woorden die lezers direct moeten herkennen. Deze woorden worden ook aangeduid als 'hoogfrequent' of 'instant' woorden. Ze worden vaak gebruikt en volgens sommige onderzoeken vertegenwoordigen ze 50-75% van alle woorden die in (school)boeken, kranten en tijdschriften voorkomen. Ongeveer een derde van ons schriftelijk materiaal bestaat uit de 25 meest voorkomende sight words.
Een lezer moet deze woorden op zicht, moeiteloos, direct en automatisch herkennen om zich te ontwikkelen tot een efficiente en vlotte lezer. Voorbeelden van deze belangrijke woorden zijn: de, te, en, hij, een, ik, je, het, van en in. Een lijst van engelse sight words zie je hier. Aan het begin van het schooljaar heb ik collectie Bob Books gekocht die focussen op sight words en 't is niet te doen hoe rap Zoe daarmee weg is.

1 comment:

vega said...

In Belgie word er een TOETERTEST afgenomen in de derde kleuterklas , misschien ook eens kijken op de website KLASSE (voor ouders en leerkrachten) , of het CLB . Succes !