25 August 2013

Kindergarten assessment - English as a second language!

Vorige week maandag moesten we om 3 uur in de school zijn voor Zoe's 'kleuter-test'. Voor Zoe was het de eerste keer dat ze haar nieuwe (grote) school bezocht. Miss Michie nam haar mee voor een korte proef om haar algemene kennis te evalueren en volgens Zoe was de test 'super duper easy'!
ingang van de school
de speelplaats
De kleuters zullen in 2 klasjes opgesplitst worden aan het begin van het schooljaar afhankelijk van hun niveau. Terwijl Zoe haar test aan het doen was moest ik een vragenlijstje invullen en 1 van de vragen was ivm de taal (talen) die thuis gesproken worden. Ik wou eerlijk zijn door te noteren dat Bram en ik thuis Nederlands spreken maar dat Zoe haar eerste taal toch wel Engels is. Als plichtsbewuste ouder wou ik hen laten weten dat, moest Zoe een woord gebruiken dat ze niet direct herkennen, het waarschijnlijk een Nederlands woord is - VERKEERDE beslissing, zo bleek!
De dag nadien kreeg ik van de 'office staff' een telefoontje dat Zoe verplicht ingeschreven moest worden in de les "English as a Second Language (ESL)", op basis van die vragenlijst die ik had ingevuld. (In de ESL-klassen zitten voornamelijk immigranten die geen of heel weinig Engels spreken.)
Oh arme die madam die me op dinsdag ochtend belde, want ze belde me wel op een heel ongepast moment en kreeg dus ook een zeer 'ongepast' antwoord toen ze me zei dat Zoe verplicht naar de ESL lessen moest. Uiteindeljik gaf ze toe en zei ze dat ik dan maar moest langskomen om een nieuwe vragenlijst in te vullen zodat Zoe niet naar die lessen zou moeten gaan - het fantastische amerikaanse schoolsysteem!

Soit, mijn geduldige echtgenoot is ondertussen naar de school geweest en het blaadje is aangepast. Zoe start morgen gewoon met de lessen en moet niet naar de ESL.


No comments: