15 August 2023

Summer Break: Londen (23 juli - 26 juli)

Van Normandië zijn we de zondag richting Rijsel gereden om er daar de trein te nemen naar Londen. De treinrit is amper een uurtje en rond 3 u waren we in St.-Pacras International Station waar we de 'tube' genomen hebben tot aan onze Airbnb.

We hadden graag nog de Tower of Londen bezocht, maar daar was het te laat voor. Het was was een stralende zondag, dus zijn we langs de Thames gaan wandelen, over de Tower Bridge tot aan Potters Fields (een leuk park waar er live muziek gespeeld werd) en hebben we daar was van de omgeving en ambiance genoten.

De dag nadien hadden ze veel regen voorspeld en hebben we de Tower of London bezocht (ideaal dus). Met een audiogids konden we op eigen tempo rondlopen...en dat hebben we bijna 4 u lang gedaan. Zeker een aanrader en we hebben enorm veel geleerd over de Engelse geschiedenis.

Om 5 u hadden we tickets voor de Harry Potter studio's en met het openbaar vervoer was dat wel nog eventjes reizen. Voor de echte Harry Potter fans is dit la crème de la crème. Zoe en Elise hebben alle boeken gelezen (zelfs meerdere keren) en kennen alle films van buiten...en wat een belevenis voor hen om de sets te zien. Ik denk dat de kinderen een 100-tal foto's hebben van onze toer van bijna 4 u, maar ik hou het hier even bij de hoogtepunten 😉😉. Onze bus om ons terug naar het treinstation te brengen vertrok om 10 u 's avonds. Onze trein had vertraging door een technisch defect waardoor we nog een andere trein hebben moeten nemen...soit, om middernacht waren we terug 'thuis', moe maar zeer content.

Voor onze laatste volle dag in Londen hadden we niet echt plannen en zijn we wat op verkenning geweest (lees: veel wandelen).

We zijn aan Buckingham Palace begonnen (dat we graag hadden bezocht, maar dat toevallig op dinsdag en woensdag gesloten is!), vandaar hebben we naar Hyde Park gewandeld, waar we geluncht hebben, zijn we naar Princess Diana memorial gewandeld, tot aan the Londen Eye, Big Ben & Houses of Parliament (en nog een heleboel daartussen).

Buckingham Palace

Victoria Memorial
Hyde Park

Apple Market, een van de vele overdekte markten waar je van alles van goodies kan kopen

Carnaby Street, een buurt van 14 autovrije straten met winkeltjes, restaurantjes, etc. in Soho in Centraal Londen
Kingly Court, waar we heel lekker gegeten hebben in het Peruviaanse restaurant: Senior Ceviche.

De dag nadien hadden we maar een paar uurtjes aangezien onze trein naar Rijsel rond de middag al vertrok. Hier komen we zeker nog eens terug! De kinderen keken er zo naar uit om het Britse accent te horen, maar Londen is zo'n internationale stad dat je het echte Britse accent maar weinig hoort.