16 September 2019

Middle School

Het is een tijdje stil geweest op de blog en dat heeft vooral te maken met het feit dat we wat moeten wennen aan ons nieuwe schema.
Ik ben als eerste op, en de tijd 's morgens is mijn favoriete moment van de dag: het is nog donker, alleen de kat en de hond komen goeiedag zeggen, en ik kan in een zalige stilte van mijn koffietje genieten. Doordat Zoe zoveel vroeger met school begint, moet ze een uur vroeger uit de veren (6u). Het opstaan is voor haar niet direct een probleem maar voor mij schuift alles ook met een uurtje op waardoor ik mijn dierbare stille tijd voor een groot deel verlies! De meeste dagen neemt ze de bus (vlak aan de lagere school) maar op maandag gaat ze met de fiets omdat ze anders niet op tijd thuis is om naar Kung Fu te gaan.
De gele schoolbus is een typisch Amerikaans fenomeen; iets wat je in alle (en alleen maar) Amerikaanse films en tekenfilms ziet. Tijdens onze jongen jaren waren Bram en ik grote fan van de Simpsons: een geanimeerde Amerikaanse sitcom, en een satire op een typisch middenklasse gezin. Toen ik Zoe de eerste keer op de schoolbus zag stappen kon ik niet anders dan aan de Simpsons denken...zo grappig dat al die jaren later onze eigen dochter op zo'n bus zit...wie had dat kunnen denken! Zoe vroeg waarom ik moet lachen...ze verstond het niet haha want voor haar is dit de doodgewone schoolbus!

De eerste weken is het wat aanpassen geweest, maar ik denk dat we onze nieuwe routine nu wel (bijna) gewoon zijn; wat niet wil zeggen dat het 's morgens en 's avonds soms wat stressen is omdat we zo'n druk programma hebben.

Een andere grote aanpassing is huiswerk (en daar wennen we nog steeds aan). In de lagere school moet er enkel dagelijks gelezen worden en moeten de studenten op de computer testen begrijpend lezen afleggen. Verder is er heel af en toe een project dat thuis moet afgewerkt worden.
In Middle School heeft Zoe dagelijks huiswerk. Op zich lijkt het niet veel: een paar blaadjes voor Engels, iets voor wetenschappen, iets voor wiskunde,...maar als je alles samentelt is ze rap wel een tijdje bezig! Daarenboven heeft ze bijna wekelijks een test of een project waar aan gewerkt moet worden. Ik was hier onlangs met de mama van haar vriendinnetje over bezig en zij wist me te vertellen dat Cali bijna geen huiswerk heeft - blijkbaar geen huiswerk dus voor het gewone 6de leerjaar maar enkel voor de 'advanced' groep.
De stap van zesde leerjaar wiskunde naar eerste middelbaar wiskunde is groot. Zoe vertelde dat er een aantal ouders de lerares al ge-emaild hadden met klachten over het huiswerk...en ik kan heel goed begrijpen waarom. Bram en ik zeiden deze week nog tegen mekaar dat het zonder hulp van de ouders niet mogelijk zou zijn om die wiskunde te doen.
Aangezien Bram en ik tijdens de week 's avonds niet altijd samen thuis, is diegene die thuis is van dienst om met het huiswerk te helpen. Gelukkig hebben we dezer dagen Internet en kunnen we dingen opzoeken maar vele van die concepten zitten bij ons al redelijk ver en dan is er ook nog eens de moeilijkheidsfactor van de taal die meespeelt. Maar misschien is dit gewoon het begin van het schooljaar; ik herinner me nog dat we vorig jaar in het begin van het schooljaar ook wel wat moesten aanpassen.

Maar al het huiswerk in combinatie met al haar sportactiviteiten is niet van de poes! Gewoonlijk kan Zoe een beetje aan haar huiswerk werken vooraleer ze vertrekt naar haar activiteiten maar heel vaak moet er daarna nog huiswerkt gedaan worden, en tegen dan is ze moe!

Nog een groot verschil met de lagere school is het puntensysteem. In de lagere school gebruiken de leraars een puntensysteem van 1 tot 4 (met 4 de hoogste score) terwijl in Middle School letters gebruikt worden van A+ tot F. Zoe was over vele dingen enthousiast en dit was een van die dingen waar ze super enthousiast over was.
Ze vond dat er in het lager snel een 4 gegeven werd en dat vond ze niet altijd fair omdat het soms heel duidelijk was dat iemand minder hard gewerkt had dan iemand anders maar dat die toch dezelfde score kreeg. Het voordeel van het letter systeem, vind ze, is dat er meer onderscheid gemaakt zal worden tussen het werk van de studenten. Ze verlangde enorm tot ze met haar eerste A+ naar huis kon komen.
Haar eerste A+ voor een test van luchtvaart...content dat ze was!

En natuurlijk mogen we de muziekles niet vergeten. Ze is zo blij dat ze een instrument mag leren spelen. Nog te vroeg voor een filmpje maar dat komt zeker. In januari mag ze met haar klasgroepje optreden - dat beloofd!
En met zo'n programma vliegen de weken voorbij, zijn de nachten en avonden kort, en zijn we op vrijdagavond moe en versleten maar heel blij :)

No comments: