12 April 2017

Kleine meisjes worden groot...

Ik heb zo van die periodes dat het bloggen precies wat moeilijker gaat, dat ik het mij ontzie, geen zin en inspiratie heb maar dan denk ik over hoe lang ik dit nu al doe en hoe ik ervan geniet om terug te kijken en hoe de kinderen gegroeid/veranderd zijn over de jaren. Ik denk (hoop) ook dat zij er later zullen van genieten, en dan natuurlijk zijn er nog de grootouders en familieleden die graag op de hoogte blijven :).
Soit, er zijn zo van die momenten dat je weet dat je moet inkaderen omdat ze zo fantastisch zijn...eentje voor de archieven die je zeker niet wilt vergeten...en dit is er zo eentje!

Een paar weken geleden kregen een aantal mama's (onze dochters zijn dezelfde leeftijd en zitten in dezelfde klas) een groeptekst toegestuurd van een gemeenschappelijke vriendin met de vraag of wij al 'veranderingen' opgemerkt hadden bij onze dochters. Bij haar dochter had ze wat 'tekenen' van puberteit opgemerkt en ze vroeg of dat bij ons ook het geval was. Ze vond het moeilijk om er een gesprek over te hebben met haar dochter ook vooral omdat haar dochter er niet wou over spreken.
Ik vroeg haar om wat meer detail over welke 'tekenen' ze het dan precies had. Toen ze de details vertelde dacht ik....Yikes!!! Slik...slik...dit zie ik nog niet zitten, ik ben hier niet klaar voor...Zoe is nog maar 9 en dit is veel te vroeg!

Haar kinderarts had haar een boek aangeraden maar haar dochter moest er maar niks van weten: The Care and Keeping of You (1). Diezelfde week ging ik in het weekend met Tammy hiken en ik vertelde haar over het berichtje dat ik gekregen had en het boek dat haar was aangeraden, en hoe ik er tegenop zag om 'ooit' 'het gesprek' te moeten hebben. Zij had zelf het boek voor haar oudste dochter gekocht en ook met Ella, haar jongste, had ze het samen gelezen en ze vond het boek enorm goed geschreven. Dan maar kopen he...zo dacht ik.
Bram en ik hebben hier ook nog efkes over gesproken en Zoe van kop tot teen goed bekeken en geobserveerd (LOL), en dan hebben we met een gerust hart een diepe zucht genomen en gezegd...wij moeten hier nog eventjes niet aan denken.

Vorige week zijn we in het weekend met vrienden gaan eten in Santa Monica en op de terugweg zijn Bram en ik wat aan het praten over de scholen in Ojai (publiek en prive) en wat de mogelijkheden zijn voor onze kids. Maandagavond, terwijl Zoe in de douche is en ik bij haar in de badkamer zit begint ze te vertellen over haar dag. En het volgende gesprek doet zich voor:
Zoe: mommy, mijn vriendinnen en ik hebben vandaag veel zitten vertellen over hoe het zal zijn als we groot zijn. Ik hoorde je met daddy babbelen was over de scholen en het zal toch zo leuk zijn om 'lockers' te hebben.
(die lockers zijn hier heel populair, ze worden gedecoreed met vanalles en nog wat en de studenten zijn er super aan gehecht. Wie Zoe kent weet dat ze honderuit kan kletsen, en terwijl zij maar aan het vertellen is van hoe haar leven er zal uitzien als ze naar de 'grote' school zal gaan, doe ik de deur van de badkamer open om even naar de andere kamer te gaan en dan zegt ze net op dat moment:)
Zoe: Oh, it's going to be so cool! And we can't wait for periods either!
(ik blijf stokstijf staan en denk bij mezelf: neen, dat heeft ze zojuist niet gezegd!...en ik ga de badkamer weer binnen)
Ik: Euh...dat is inderdaad een zeer belangrijk moment
Zoe: yes it is! and it will be so much fun (ja inderdaad! het zal zo leuk zijn).
(ik denk bij mezelf: zo zou ik het niet omschrijven maar soit) 
Ik: het is een super belangrijk moment, er zal dan ook veel aan en in je lichaam veranderen
(het is muisstil in de douche - Zoe zegt niets en doet de douchedeur open. Ze bekijkt mij met een blik die zegt: waar heb jij het over? en op dat moment weet ik dat we niet over hetzelfde aan het praten zijn en begin ik keihard te lachen.)
Zoe: waar heb jij het over? (terwijl ze zelf ook keihard begint te lachen)
Ik: (die bijna niet meer bijkom van het lachen) Waar heb jij het dan over?
Zoe: Well, the class periods at school... (ter verduidelijking: een 'period' op school is het moment waarop je specifieke vakken hebt die gewoonlijk telkens 50 min duren en gegeven worden door verschillende leraars, en waar je dikwijls voor van klaslokaal moet veranderen). What periods are you talking about?
Ik: (op dit moment staan we alletwee zo luid te lachen en Elise verstaat niks van de hele gekte). Een 'period' is iets die je krijgt als je wat groter wordt. Er bestaat een leuk boekje dat ik zal bestellen en dat we dan samen kunnen lezen die ons dat allemaal zal uitleggen.
Zoe: oh, kan je het vanavond nog bestellen?
Ik: yep, van zodra we beneden zijn!

Het boek is ondertussen toegekomen en we hebben er samen al veel in gelezen. Het is super goed geschreven voor die leeftijd - ik kan het enorm aanraden, en het gaat natuurlijk over veel meer dan de 'period' :).
Zucht! Het moment waar ik zo bang van was en zo tegenop zag is zo fantastisch goed verlopen....

No comments: